söndag 7 maj 2017

Sötpotatis och söt pelargon

Jag gillar sötpotatis och blev så himla glad att det fanns en snabbvariant i frysdisken.

 Det vill säga färdiga bara att värma på i ugnen. Inte för att det är så värst jobbigt att skala och strimla själv men ibland så har man inte tid riktigt. Lite grillad kyckling till så blev det en festlig middag. 

Jag blev också himla glad när jag upptäckte att jag klarat av att övervintra den här fina pelargonen. Jag tror det är en  Prinsessan Isabell. 

På tal om prinsessor, minns ni sagan om prinsessan på ärten? Jag känner mig som henne, kroppen är så öm och jag har blåmärken lite här och var. Så kan det gå när man ligger på en ärta. Ha Ha! Nej jag skojar, när man kånkar och bär på otympliga saker och får tunga vagnar på sig då blir det så.


Kram Pia

7 kommentarer:

  1. Sötpotatis är gott! Har testat att göra soppa på det och det blir gudomligt gott!
    Ja söndag igen...vart tog den här helgen vägen då? Nu ut i växthuset!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  2. Men oj så fantastiskt! Den påsen skall jag leta efter. Vi skalade och strimlade sötpotatis själva igår kväll, och visst är det extra jobb! Sötpotatis är ju anti-inflammatorisk medan vanlig potatis framkallar inflammationer i kroppen, alltså på cell nivå.

    Som du vet har jag också övervintrat pelargoner, för första gången i mitt liv någonsin, och så satte jag ett par skott i jorden under påsar som du föreslog och de ser så bra ut och jag är så barnsligt lycklig :-) Tack för det.

    Ha en fin söndagskväll!

    Kram, Anneli i Dalarna

    SvaraRadera
  3. Oj vad bra att det finns sötpotatis i påse, för som du säger ibland har man inte tid.
    Gott tillsammans med grillad kyckling. Klart Pelargonerna övervintrar hos dig...
    Kram helena

    SvaraRadera
  4. Mums med sötpotatis, så gott att rosta i ugnen... och perfekt att ha en "färdig" påse i frysen.. :)
    Fantastisk vacker prinsessa, och kul när man lyckas övervintra ibland. Mina stam-fuchsior tog sig inte efter vinterförvaringen...
    Men jag tror Du är en riktig prinsessa, med eller utan ärtor... ;) ;)
    Stora kramen från Kate

    SvaraRadera
  5. Tänk jag gillar inte alls sötpotatis, tycker det är för sött....men helt klart bra att det finns i fryspåse, går ju en aningens snabbare då. Önskar jag hade dina gröna fingrar, har köpt fikon och citrusträd hur jag nu ska få dem att överleva... Ha en härlig start på veckan. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  6. Hallå där och tack för tipset! Sånna måste jag testa...

    Å så gillade jag ditt inlägg om dina olika yrkesval och att ha eget osv... vi är lika där...
    Jag har ju också stretat i mot o medgång med eget företag....inget jag vill tillbaka till men jag är övertygad om att det format mig til den jag är i dag och att jag blivit mer tacksam över ett tryggt jobb med lön på kontot varje månad...;) Men friheten att ha eget...
    den kan inget annat slå...;) så nää man ska väl kanske aldrig säga aldrig och café på Öland låter ju inte tokigt alls..;)
    trädgårdsdesigner skulle jag gärna vilja titulera mig och jag är allt bra avis på ditt jobb...trots tunga vagnar...
    Kraaaam Katarina

    SvaraRadera
  7. Åh tack för tipset! Så bra att dessa godingar finns i snabbvariant livet flyger ju i turbofart ibland....

    Kram Jenny

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.