måndag 6 november 2017

Nu hettar det till lite.

Men åhh så glad jag blir över era ärliga och härliga kommentarer. Precis vad jag behövde. Jag har ju inte riktigt bestämt mig ännu. Jag måste verkligen tänka klart, så är det. Fast om jag sviker några läsare så känns ju det inte alls bra det heller. Nu lämnar vi det för nu.

 Jag har ju haft den äran att få chiliplantor av en god vän. Tack för dem Iréne. Jag vet att du läser ibland. Nu har dom mognat klart efter att jag burit in alla plantor i hallen. De ska torkas och bli chilflakes är det tänkt. Jag tar på mig handskarna, hmm nu går tankarna till jobbet då handskarna fyller en helt annan funktion.
(jobbar ju på en avdelning mot de yngre åldrarna med blöjbyten osv.) Ha!Ha! Nåja jag vet ju att det är kolossal styrka i dessa frukter, att det kan ta hus i helsike om man kliar sig i ögat efteråt. 

Jag skär varsamt dem i bitar, avlägsnar så mycket kärnor jag kan och lägger dem på ett bakplåtspapper på en plåt. De ska så småningom få torka sakta i ugnen på 50 grader. Sen så ska jag mala eller mixa dessa till en kryddig variant. En som jag kan spara i små burkar till heta rätter. Känns jätte roligt faktiskt. Självklart sparar jag några av fröna till nästa års odling. Min alldeles egen. 


Måndag i dag och jag tränar fortfarande på att gilla denna dag. Tufft! Men det går så mycket bättre. Särskilt när det hettar till lite.


Kram Pia

3 kommentarer:

  1. Lite hetta är precis vad du behöver idag, hihi!

    Måndagskramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Ja du dessa måndagar...jag känner likadant Pia! Chili gillas skarpt. Har en liten gul chili som smakar banan, het banan!
    Nä nu tar vi tag i dagen, lite kaffe kanske hjälper :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  3. Hot...är gott. Hoppas din måndag blev bra.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.