söndag 5 november 2017

Om bloggandet

Jag tänker ibland att jag ska sluta upp med att blogga. Tycker inte att jag har något att blogga om, har inget jättefint hem att visa upp och vi renoverar inte så ofta. 

Jag tycker inte om att visa upp mig själv heller och så detta med att vara sponsrad. Inga stora summor som man får. Inte jag i alla fall. Håll i er nu ca.100 :-/ månad är vad jag drar in. Kanske jag gör något fel eller så är det bara det att jag har för få läsare. Jag är ju ingen kändis heller. Nu bloggar jag absolut inte för pengarnas skull men visst skulle det vara roligt om man tjänade lite. Jag tycker det är roligt att kunna gå tillbaks i tiden och läsa/se vad som hänt. Ja som en dagbok fast jag kan ju fortsätta med det för min egen skull.

 Sedan är det fantastiskt roligt att man fått nya vänner ja fast man aldrig setts så känns det lite, som vänner på avstånd. jag gillar verkligen när man får kommentarer, så peppande och meningsfullt. Kanske jag skulle blogga om något annat, om en specifik sak? Jag vet inte... 

När jag kikar på inläggen och vad som verkar locka mest så är det när jag skriver om Trista besked eller det som flest läsare kikat på är ett inlägg om hur man lagar persienner i förra bloggen Hem ljuva hem.  Jaha ska man skriva om trista saker och hur man lagar saker för att få läsare?  Efter Sverige så har jag flest läsare i USA, Tyskland och Finland. Fast det finns visst några i Kambodja, Australien och Thailand som läser också. Roligt!  

Ok! Summan av kardemumman blir att jag ska tänka till lite. Hoppas på tips och råd från er och sen får jag väl se hur det blir. 

Kram Pia

9 kommentarer:

  1. God morgon!
    Jag tycker det är roligt att läsa lite blandade inlägg annars kan det ätt bli lite tjatigt... och några dyra inredningsbilder behöver det inte alls vara, huvudsaken det är personligt, som visar Dig!
    Positiva bloggar som peppar är alltid härligt och hjälper till att lyfta en när det är tungt..!
    Önskar Dig en skön söndag! Stora kramen från Kate

    SvaraRadera
  2. Pia,
    En av anledningarna till att jag älskar din blogg är att du är så totalt opretentiös! Jag är själv jätte vanlig och tycker att det är så skönt att det finns bloggare som dig. Du har en härlig inställning till vardagen och jag småskrattar ofta åt dina underbara slutsatser om livet varje dag. Jag tycker att det finns så många bloggare som ständigt visar upp sådant som är så dyrt och stylat och perfekt att jag måste påminna mig själv om att alla har sina sorger och laster och bagage trots det vi ser.

    Jag bloggar för mig själv i första hand och min blogg har under åren varit en fantastisk dagbok. Det hela började när vi flyttade hem till Sverige från Japan och vi ville att alla våra vänner och familj runt om i världen skulle kunna få se hur vi hade det och följa min och flickornas vardag. Sedan hittade flera hit...

    Innan du slutar fundera på VARFÖR du bloggar. Om man bloggar bara för andra så kan man tappa sugen får då känner man press på att vara spännande och att ha ett i andras ögon fint hem och fin yta. Men jag tror att om man bloggar för sig själv och om sitt genuina liv och kanske som en dagbok så lyfts all press på att vara spännande för andra och då blir det helt plötsligt mycket lättare.

    Kramen och jag hoppas att du fortsätter att blogga.

    Anneli

    SvaraRadera
  3. Lika bra att jag skrivet det direkt, jag hoppas att du fortsätter blogga för jag tycker du har massor av kul att bjuda på. Din underbara trädgård, era odlingar och inte att förglömma allt annat fix ni håller på med och underbara utflykter.
    Sen hoppas jag ju att vi kan ses igen :-)
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  4. Fortsätt du blogga! Det är väl detta som är livet. Upp o ner, ut o in. Varför anpassa sig? Skriv om det som är ditt liv. För mig som läsare tycker jag att de bloggar som skriver så är intressantast. Själv skriver jag för mig själv som en öppen dagbok och det passar mig. Vill någon läsa det är det bara bonus.
    Kram RosMarie

    SvaraRadera
  5. Det här med lusten att blogga går lite upp och ner, även för mig. Och inte tjänar jag en enda krona..;) Vet inte hur man gör för att tjäna ens en hundring i månaden, hur får du till sponsring? Jag bloggar nog mest för min egen skull, som en liten dagbok om vad som händer i trädgården och hemmet, samt så älskar jag ju att fota och vart skall annars göra av bilderna liksom...;)
    Tycker om din blandning, och din opretentiösa stil om man får säga så! Hoppas du fortsätter, skulle sakna dig annars!

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  6. Ja gillar att läsa din blogg, så fortsätt tycker jag! Du skriver absolut om saker som intresserar, allt mellan himmel och jord!
    Lena.K

    SvaraRadera
  7. Tycker mycket om att läsa din blogg, men kommenterar sällan.....
    Det behöver inte vara snygg inredning och snygga kläder för att en blogg ska bli intressant. Vardagslivet kan vara nog så spännande på både gott och ont. Allt är inte glamour. Hoppas verkligen att du fortsätter, men förstår att det vore roligt att tjäna lite pengar också på bloggen.
    Kram från Tummelisa

    SvaraRadera
  8. Nej! Sluta inte! Färre och färre bloggvänner är kvar bloggvärlden. Snart är vi ensamma... Jag tänker inte sluta. Du har en egen stil och jag läser alltid dina inlägg även om jag, som många andra, inte orkar kommentera varje gång. Så sluta INTE Pia!

    Ha en fiiin måndag!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  9. Hej vännen...
    Måste ju kommentera här nere jag också...
    Jag tror de flesta som bloggar kommer in i svackor då och då...Jag gör det med med jämna mellanrum...
    Man undrar hur många varv man kan visa sitt hem...eller hur 17 det kan vara intressant att läsa om den där kaffekoppen eller löprundan...
    Men så inser man att det kanske är just det som är grejen.... Vi är ju en bunt zybervänner och det är ju lite som att komma hem då man "kliver"in hos varandra...
    Man slår sig ner en stund i den där soffan man aldrig sett IRL men som ändå är så välbekant....
    Jag tror egentligen inte fler personer läser när man skriver om jämmer och elände...jag tror mer att det kanske är bara flera av ens trogna läsare som läser just där och då...jag menar... de allra flesta går ju inte in prick varje dag... Som jag nu...man kan ju tro att man ska läsa blotar som aldrig förr då man är sjuk...men jag har inte orkat...förns nu... å nu ligger jag här framför en sprakande brasa, skrattar högt som vanligt åt dina tokiga vardagsbetraktelser (sluta aldrig med dem)....å förfäras åt det här inlägget....jag har blivit mycket mycket sämre på att kommentera....jag är så ledsen för det... Jag läser men kommenterar inte... dumt...jag vet...för det ÄR ju så himla roligt att få en liten hälsning...men kommenterandet höll på att knäcka mig....höll på att få mig sluta blogga... jag fick panik ett tag då jag inte kommenterade varenda inlägg hos så väldigt många....å jag skrev långt..som nu...;) Men så bestämde jag mig att för mig handlar inte bloggandet om att kommentera allt hos alla andra...utan för mig handlar det om att suga i mig inspiration, må bra och ge inspiration till dem som kan tänkas behöva..;)
    Så nu kommenterar jag ibland...borde helt klart bli bättre...på att i alla fall skriva heeeeej...och kraaaaaam...;)

    Åter till din blogg... jag tycker inte du ska ändra på nåt...om du inte själv vill förstås... jag tror vi som följer din blogg gör det för att den är just din!!
    Släpp kraven på hur ofta du ska leverera och gör det när du känner för det....skriv om ett flinpaket eller ett blomblad eller en geting eller vad det nu kan vara...
    Du gör det ju så bra så det liksom int spelar nån roll vad du skriver om.....

    Heja dig tjejen!
    Kraaaaaaam

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.