lördag 10 mars 2018

Duka fint med gammalt.

 Jag har ärvt min Farmors gamla tallrikar. Dock bara 5 st men ändå. Roligt att variera sig med olika tallrikar och färger. Blått och vitt är ju somrigt på något vis. Fast det funkar året om. Tycker att det kan bero på vad man äter också.

Sedan fick jag denna fina kanna av pappa för längesedan. Tror det var på min 19-års dag. Det är många som velat köpa den av mig. Aldrig säger jag.

 Fina kristallkaraffer har jag också fått i present. Dom använder jag sällan, men det är trevligt att ställa fram när man dukar fint. 


Liknande blåvita tallrikar hittar man Här Kanna här och så en liknande Karaff 

Det blir inte så ofta i vardagen som jag dukar fint, men det händer och på helgerna så brukar jag göra mig till lite extra. Vill att det ska se trevligt och inspirerande ut att slå sig ned och äta. Det behövs inte så mycket, underlägg, servetter levande ljus och blommor. Det gör skillnad. Vackra glas och lite blandat porslin tycker jag också om. 

Gafflar och knivar är loppisfynd. Skålar och underlägg från IKEA. Glasen har jag ärvt av Mormor och silverskedarna har varit Elvira Nilssons, min mormors mor. Just nu ett bra pris på bestick här. 


Lördag i dag så det får bli fin dukning i afton. Ja sen är det ju finalen på Mellon.

Kram Pia





Innehåller affiliatelänkar

5 kommentarer:

  1. Jag gillar också att blanda porslin av olika slag när jag dukar fint, hoppas du har en skön lördag. Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Är alltid roligare att sätta sig till ett vackert dukat bord. Gillar dit blåaporslin.
    Ha en fin lördag.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  3. Underbara de där blå tallrikarna, sen att det är arvegods gör dem ännu mer speciella för dig förstår jag! Fint att duka med dem
    Ha en skön lördag!
    Gunilla

    SvaraRadera
  4. Så roligt att få en hälsning från dig Pia!!

    Jag fick ta hjälp av maken nu! Men nu är du på min lista! Jag har jättestrul med vissa bloggar, en del kan jag inte kommentera på av de gamla bloggvännerna!

    Underbart porslin jag älskar gammalt och udda och helst blåvitt!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  5. Så fint! Och att veta vem som ägt det ärvda gör dem extrafina!

    Glad söndag!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.